Skriv ut denna sida
Träning
Vissa cyklister ser audax-lopp som ett slags lågnivåträning, som kan kallas distanspass eller sköljpass. Dessa cyklister kan nog inte riktigt uppskatta audax och blir ofta illojala mot tidschema och gruppsammanhållning. De blir helt enkelt otåliga av det låga och jämna tempot.
Men om man uppskattar att köra audax, men känner att man skulle behöva lite mer träning för att obehindrat hänga med gruppen måste man träna. Audax i sig är ingen vidare träning eftersom intensiteten är låg. Istället skall man träna rationellt enligt de metoder som generellt anges för cyklister, dvs korta tempoträningar, fartlek och backträning. Många tycker säkert att det är konstigt att man skall träna så att man blir blå i ansiktet för att kunna köra lugna audax-lopp, men det går inte att komma ifrån att ett audax-lopp är som allra bäst när man utan någon ansträngning kör långa distanser.

Långa distanser kräver mer än bara god form. Man skall kunna sitta bekvämt på cykeln under många timmar, utan att få ont i kroppen. I det avsendet utgör audax-lopp träning för längre distanser. I träning för distanser lär man sig också ens eget behov av dryck, mat och sömn. I det sammanhanget kan mat och sömn dagarna före loppet ha betydelse. Det finns mycket att läsa om ämnet uppladdning i böcker och på Nätet. Eftersom det är individuellt bör man ge akt på hur den egna kroppen reagerar.

Under våren är det ett evigt tjatande om hur många mil man har i benen. Det är ingen vidare utgångspunkt för att bedöma formen. Det är av stor vikt hur milen ser ut.  Däremot är det viktigt att försöka komma igång med landsvägscyklingen så tidigt som möjligt. Så fort landsvägen är fri från snö och is är det dags att ut och snurra pedalerna lite lätt.

Träningseffekten av att cykla till jobbet året om är ofta stor eftersom det blir intensivt med olika ryck för att köra ifatt eller från andra cyklister. Cykla till jobbet ger också en gradvis tillvänjning av årstidernas växlingar av kyla, regn och rusk.

Mental träning
Träning för långa distanser kan också innefatta mental träning. Leda, håglöshet, vilsenhet, vresighet  och t.o.m. aggressivitet kan uppträda vid långa cykellopp. Även här gäller det att studera sina egna symptom. Ofta beror de på brister i vätska, mat eller vila. I vissa lägen kan en Coca Cola vara tillräcklig för att förändra ens tankar och sinnestämning helt. Symptomen kan dock också ha djupare mentala orsaker. Kanske har man inte riktigt kommit fram till varför man håller på med långdistanscykling. Man kanske bara ha hängt på vad kompisarna gör. 

I och för sig är det ganska naturligt att hjärnan hittar på olika sätt att hindra en från frivilligt långvarigt monotont slit. Därför måste man ha byggt upp en stabil mental grund för att inte ge efter för tankar om det meningslösa i att fortsätta och förföras av en genväg hemåt.

Inte minst under vintern kan man fundera igenom sitt intresse för cyklingen. Det kan vara så enkelt att man under en säsong går över till korta turer för att lusten för långdistans skall återvända. Under ett längre audax-lopp, 300 km eller mer, sinar samtalsämnen och man blir ganska ensam trots att man kör i en grupp. Därför kan långa ensamcyklingar ge bra mental träning. Man lär sig att se och upptäcka allting man åker förbi, allt från slott och kyrkor till växtlighet och djurliv. Då blir cyklingen spännande och man får hela tiden intryck från omvärlden.
 2004-12-15 Tell © Audax 22,5