Skriv ut denna sida Stäng detta fönster
Belysning
Belysning på cykeln behöver man av två skäl, dels för att synas och dels för att kunna se vägen. Det förstnämnda, att synas, gäller särskilt bakifrån. Det behovet gäller självklart i mörker, men även i gryning och skymning och i dåligt väder. 

Baklyse
Det finnas olika sorters diodlysen (LED) som har lång brinntid, ibland över 50 timmar. Åker man i grupp skall lampan vara inställd på fast sken, eftersom blinkande ljus är mycket störande för den som ligger bakom. Eftersom man som audax-åkare ofta har en sadelväska är sadelstolpen normalt inte ledig för att fästa baklyset på. Istället får man sikta in sig på bakgaffelstagen eller på väskan. Har man lyset lågt är det bra att ha ett ljus på vardera sidan för att inte hjulet skall skymma. Dessutom innebär två lysen en backup eftersom batterierna sannolikt inte tar slut samtidigt i båda två.

En fördel med batterilyse bak, jämfört med dynamo är att det fortsätter att lysa när man stannar, vilket kan vara mycket viktigt då man står vid vägkanten.

Strålkastare - batteri eller dynamo
Ljus framåt kan behövas både för att synas och för att se vägen framför sig. Inom framlysen pågår en stark utveckling vad gäller ljus och brinntid. Framförallt är det diodlampor och konstruktionen av ljuslins som utvecklas. Det som finns att välja på är dynamoljus med halogen eller kryptonlampa eller batterilyse med halogen, krypton eller ljusdiod. Många cyklister har alla sorter för att kunna välja efter behovet för den aktuella turen.

För korta och ljusa sommarnätter, då det framförallt handlar om att synas, är ett diodlyse fullt tillräckligt. Blir det något mörkare kan man ha diodlampa som kombineras med en halogenlampa. Då låter man diodlampan, med lång brinntid, stå på kontinuerligt för att synas och kopplar på halogen när man behöver se lite mer. Fördelen med batteri är att slippa det rullmotstånd som en dynamo ger. Nackdelen är att alltid behöva färska batterier eller ha med sig reservbatterier. Halogenlampor går snabbt ner i ljus när batteriet laddar ur. Det märks extra tydligt om man använder billiga batterier.

Fördelen med en dynamo är att ljuset alltid finns tillhands när man behöver det. Den är alltså perfekt för den som cykelpendlar till jobbet under den mörka årstiden. Ljuset är minst lika starkt som en batteridriven halogenlampa, ofta bättre. Alla dynamon alstrar ett visst motstånd när de genererar ström. Billigare modeller ger också motstånd när lampan är avstängd. Billiga har dessutom lägre verkningsgrad.

Dynamo finns i olika modeller där de som sitter i framnavet eller släpar mot däcksidan är de vanligaste. Navdynamo är okänslig mot väder och vatten, fast de är dyra och innebär att man måste ha ett särskilt hjul om man inte ständigt vill åka med en dynamo. Bra navdymano är tyska SON för cirka 1500 kr och Shimanos toppmodell som kostar ca 750 kr. Än så länge oprövad är Biltemas kompletta hjul med navdynamo och strålkastare för oslagbara 298 kr. 

Dynamo mot däcket ger inget motstånd när den inte sitter mot hjulet. Den kan också lätt tas av cykeln. Även här gäller att dyrare modeller ger högre verkningsgrad, dvs mer ljus per trampmotstånd - och låter mindre. Många sätter fast dynamon på bakgaffeln i stället för framgaffeln. Skulle dynamon fara in mellan ekrarna åker man då inte över styret. Har man stänkskärm kan man behöva såga eller skära bort en bit av skärmen så att dynamon kommer åt däcksidan.

Den i Sverige ovanliga modellen som sitter vid vevhuset och driver mot bakhjulets slitbana är vanlig i Frankrike. Denna modell fjärrmanövreras med en spak på sadelröret, vilket gör att man kan koppla in och ur den medan man cyklar.

Har man en dynamo måste man även ha en batteridriven lampa för att kunna lysa upp vid ett haveri i mörker, eller då man vill leta i väskan eller läsa en vägbeskrivning.

När audax-gruppen åkte runt Mälaren i augusti 2004 var det helt klart att de två cyklar med dynamo, en nav och en släp, hade ett betydligt bättre ljus än de övriga som hade batteridrivna diod respektive halogen.

Den tekniska utvecklingen pekar på att batterilysen kommer att ta marknadsandelar från de dynamodrivna, i vart fall för lätta cyklar.
 2004-12-21 Tell
Till början på sidan = överst
© Audax 22,5