Skriv ut denna sida

Kyla

Audax är ingen extremcykling så vi kör inte om det är kallare än 0 grader. Visserligen kan det vara någon grad minus vid start, men prognosen skall säga att det blir minst 0 grader.
Genom vinden kan dock den upplevda temperaturen bli några grader lägre.

Klädseln på kroppen följer normala riktlinjer för idrottsutövning, dvs flera lager av funktionsplagg och sedan skalplagg mot vinden ytterst. Det som är utmärkande för cykel är dock alla de delar av kroppen som inte värms av muskelarbeta, men är utsatta för vinden. 

Resten av kroppen, framförallt bålen har problemet att de är utsatta för kyla, men alstrar mycket värme. Bröst och mage möter vinden, medan ryggen ligger i lä. Här måste man kunna reglera klädseln för att förhindra överhettning, som i sin tur kyler på ett mycket otäckt sätt. En vindväst med tätt framstycke och nät i ryggstycket illustrerar lösningen. En högklassig vinterjacka som värmer och ventilerar är guld värd vid kyla.

De utsatta kroppsdelarna är huvud och hals, grenen, knän, tårna och fingrar. 

Huvud och hals är ställen som är utsatta för vind och kyla. Dels är dessa farliga att kyla ner, dels är de viktiga för att kunna leda bort överskottsvärme vid överhettning av bålen. Man måste alltså ha kläder som kan täcka, men också kunna lättas på vid behov. Huvudet skyddas i stor men inte tillräcklig utsträckning av hjälmen. Tunnast möjliga textilmaterial, med viss vindtålighet är modellen. En tjock mössa kan bli som en kamin och svetten börjar rinna i ansikte och på halsen, vilket är mycket obehagligt om det är kallt ute. Plagg för skidåkare är bra om man inte hittar speciella cykelplagg. När temperaturen börjar gå ner på senhösten kan man inleda med pannband som täcker öronen. Därefter en tunnare mössa som skyddar öronen.

Halsen skall vara täckt mot vinden, men luftig neråt jackan. Börja med en Buff som är en tunn rundstickad trikårör som kan användas på olika sätt. När det blir kallare kan en tunn balaklava i termomaterial som täcker huvudet och halsen var ett bra alternativ.

Grenen möter vinden och det kan blir riktigt kallt där låren riktar in vinden. För att skydda grenen är en vindkalsong en bra början. Gärna en modell som går ner en bit på låren. Om det inte räcker kan en strumpa innanför skydda och ge värme. Allmänt gäller att hålla underlivet varmt utan att det blir alltför bylsigt för att kunna cykla. Vissa sadlar känns mycket kalla och ett sadeltäcke kan hjälpa till att hålla värmen.

Knäna är egentligen mest utsatta när det är så varmt att man fortfarande har korta byxor, men temperaturen faller vid regn eller efter solens nedgång. De korta byxorna kan då kompletteras med knävärmare eller hellånga benvärmare. Har man väl börjat med långa byxor i termomaterial brukar knäna inte fordra mer skydd än benen i övrigt. Sedan när det blir kallare kommer långt underställ in i bilden och det brukar räcka för knäna också.

Fötter och fingrar är mycket individuellt och har bl.a. med blodcirkulationen att göra. De som lätt fryser om fingrarna brukar också har lätt att frysa om fötterna. Det är väldigt obehagligt att frysa i dessa delar och detta kan hända även då det inte är särskilt kallt ute. Blöta fingrar och fötter gör att man snabbt fryser. En blöt natt på Vätternrundan kan bli mycket kall om man inte har ordentlig värme i fingrar och tår. Under den varma årstiden handlar det således framförallt om att hindra regn och vägsprut från att komma in på bara skinnet. Tunna vantar räcker långt, medan fötterna fordrar ett vattensäkert skydd. 

När vintern kommer blir det tufft för fingrar och tår. Den som har problem bör satsa mycket på att hitta en bra lösning för händerna. Allt fler varianter av handskar i olika lager finns nu på marknaden. Med ett par sådana så kan man dels variera genom att ta på eller av innervante, dels får man flera luftlager som skydd när alla lager är på.

Fötterna kan vara svåra att skydda i och med att man har klickpedaler. Dessa fordrar en ren koppling mellan sko och pedal, varför sockor utanpå skorna och andra knep lätt blir omöjliga att cykla med. Valet står mellan vanliga cykelskor plus varma skoskydd eller vintercykelskor. Kan man klara sig med varianten med skoskydd har man fördelen att ha lätt tvättbara skydd. Vintercykelskor har den fördelen att de andas, vilket förhindrar kylande svett.

Om man har begränsad budget för cykling så bör man ändå prioritera hand- och fotbeklädnad. Det är inget nöje att åka med stelfrusna fingrar eller tår. Dessutom är man förlorad om man i det tillståndet måste göra något med cykeln, t.ex. byta slang.
 2004-12-14 Tell © Audax 22,5