Skriv ut denna sida

Bagage

Fickorna i cykeltröjan kan inte ta så mycket. Något ytterligare packutrymme måste man ha för en längre tur. Packning blir dock alltid en kompromiss mellan behov och tyngd eller storlek. Endast lång erfarenhet visar hur mycket och vad man måste ha med sig. Nybörjare har vanligen för lite saker med sig. Den lite mer erfarne har för mycket och den gamle räven har en liten packning, varur olika smarta saker trollas fram. 

I Frankrike är det självklart att ha en styrväska, men det är inte alltid så enkelt att få fast en sådan på cykeln. Normalt har man någon typ av strålkastare på styret och det fungerar inte om styrväskan går upp en bit ovanför styret. Däremot, som man kan se på detta ekipage med Ortlieb, går det bra med Shimanos växelvajrar om inte väskan är för stor. Styrväskans fäste skall ge distans tillräckligt för att ge utrymme för att ha händerna på styret.  

I Sverige är det vanligast att man satsar på en sadelväska. Det finns många olika storlekar och system för sadelväskor. Har man tänkt sig få rum med regnjacka, skoskydd, lösa ärmar, vindväst, reservslang och verktyg går det inte att ha de allra minsta storlekarna. Det finns expanderbara väskor, som beroende på väder och distans kan varieras i storlek.

Fördelen med styrväska är att man kan nå saker under gång, samt att man kan ha en karta eller vägbeskrivning på locket. För att öppna sadelväskan måste man stanna och gå av cykeln. 

Carradice SQR Tour
Ove Nilssons sadelväska på hans Surly rymmer hela 16 liter, vilket räcker för ett ordentligt klädbyte. Väskan är styv och sitter tight mot det integrerade fästet, varför den inte svajar när man står upp och cyklar. Väskan har ett stort lock som gör att man lätt når innehållet. Cykelnetto.com i Knivsta kallar den för "framtidens packväska" och det ligger mycket i det.

Det finns mycket lätta och smidiga pakethållare. De gör dock att hela cykeln får ett annat, tyngre utseende. Dessutom  lockar de till att ta med för mycket packning.
Carradice Barley, i kulören grön med honungsfärgade remmar. Rymmer 7 liter. Notera D-ringarna på lockets översida. De kan användas för att med hjälp av remmar surra fast ytterligare last eller blöta persedlar. Sidofickor är praktiskt för att snabbt få fram smågrejer för pauser eller reparationer. Väskan är monterad i en SQR (Seatpost Quick Release), som gör att man med ett enkelt handgrepp tar loss väskan från cykeln.

Nackdelen med SQR är att väskan hänger utan styrsel i längsled varför de pendlar fram och tillbaka. Det gör väl i och för sig inget, men det ser inte så snyggt ut.

Dessutom så lutar väskan kraftigt bakåt, vilket gör att öppningen känns osäker och därför viktigt att inte ha småsaker löst i väskan.

Bagman QR, som Torbjörn Wikland har på sin De Visini, är en hållare till sadelväskan som gör att väskan sitter stadigt och kommer upp i en bättre vinkel. Väskan kan snabbt och lätt tas av och på cykeln. Hållaren finns att köpa hos Alforns cyklar.
Praktiskt och med mycket höga stilpoäng. Jan-Olov Jansson har en Banana Bag i smärting och skinn som elegant fyller upp utrymmet under sadeln. På bagens översida finns två remmar där regnjackan kan surras fast.

Denna väska passar för en dagstur under sommaren då man inte behöver ha så mycket packning med sig.
Bagen här monterad under en Brooks Swift Honey, men den fungerar på alla cyklar då den sätts fast på sadelns skenor och runt sadelstolpen.
I valet av sadelväska kan man också hålla i minnet hur krångligt det är att ta av den och sätta på den på cykeln. Normalt packar man ju väskan inomhus och ibland vill man ta med sig väskan in under en paus.

När man packar grejer är det bra att hålla verktyg och slang skilt från kläder. Dels för att de inte skall smutsa ner kläderna, dels för att få fram verktygen vid vägkanten utan att rulla ut och tillbaka kläder.
Bosse Sjöberg, med kanske Sveriges flesta mil de senaste åren, och med två fullföljda Paris-Brest. Han har en pytteliten sadelväska med verktyg, sedan har han kläder i pakethållarens väska, medan allt det som behövs under pauser finns i en midjeväska. En Camelbak förser honom med vätska. Bosse lämnar inget åt slumpen så här kan man få idéer som håller.

Midjeväskan är en lösning på problemet med att antingen ha värdesaker i väska på cykeln eller i dignande fickor i cykeltröjan. I en midjeväska kan man t.ex.  ha plånboken, nycklar hem och till bilen, mobiltelefon, glasögon och kamera.

Cykeltröjans fickor är främst avsedda för bananer, powerbars och annat ätbart som man vill kunna nå under cyklingen. En tunn regnjacka går också ner i cykeltröjan. Däremot är det riskabelt att blanda sådant som man vill ta under cyklingen med värdefulla prylar som nycklar. När man fumlar efter en banan kan man av misstag haka ur ett körkort eller parkeringsbiljetten till bilen.

Vidare skall man tänka på att det är svårt att nå något i fickorna om man sätter en jacka över tröjan. Ytterligare kan nämnas att om man vill lägga sig ner några minuter under en paus, så blir fyllda fickor mycket obekväma.

Vikten av att grejerna sitter fast och kvar på cykeln kan inte nog understrykas. Varje föremål som lossnar är en fara för cyklisten och kanske i ännu högre grad för medcyklister som ligger bakom.

Att som Bo-Einar Eriksson fästa ytterligare en rem runt reservdelsväskan under sadeln utesluter alla obehagliga överraskningar.

Ryggsäck
Ryggsäck är normalt något att avråda ifrån. Visserligen känns inte tyngden så mycket när man sitter framåtlutad som när man sitter upprätt. En mycket lätt packad liten ryggsäck som sitter tajt mot ryggen kan tolereras om det inte är för varmt ute. En ryggsäck sitter också i vägen när man skall ta av sig kläder eller ta på sig en regnjacka.

Pengar
Det är inte särskilt praktiskt att ta med sig en tjock plånbok med en massa värdehandlingar och sedelbuntar på en cykeltur. Därför måste man ha en särskild "cykelplånbok". Antingen kan man ha en enkel sportplånbok av en typ som tål regn och svett, eller, vilket verkar vara det vanligaste i vårt gäng, att ha en liten plastpåse med pengar, ID-kort och kanske ett kreditkort. Dessutom bör man alltid ha med sig ett papper där det står telefonnummer till närmast anhörig om olyckan skulle vara framme.

 

 2011-11-14 Tell © Audax 22,5