Skriv ut denna sida Stäng detta fönster
Audax i Frankrike
Audax-cykling har en 100-årig historia i Frankrike. Den är dock ingen massrörelse utan får ses som en av många former av cykelutövande i Frankrike.

I de franska audax-loppen ingår alltid i anmälningsavgiften alla måltider som kan behövas under loppet. Vid flerdagarslopp ingår även hotell. Det gör att det är ganska höga anmälningsavgifter. Exempelvis kostade ett tredagarslopp 2004 över 600 km 380€. Det är därför inte möjligt att i sista sekund anmäla sig, utan normalt krävs anmälan och förskottsbetalning i god tid innan loppet går av stapeln.

Den klart vanligaste distansen är 200 km. Dock förekommer även 300, 400, 600 och 1000 km, särskilt vart femte år då Paris-Brest-Paris arrangeras av U.A.F. Därutöver arrangeras ett eller flera längre lopp varje år, vanligen för att fira en händelse eller ett jubileum. Exempelvis arrangeras audax-lopp till Olympiska Spel, när de äger rum i Europa. Under 2004 kördes sålunda Paris-Aten om 1975 km på 12 dagar.

I lopp med stort antal deltagare har man vanligen följebil med cykelmekaniker. När någon får problem fortsätter gruppen utan att stanna. Ibland stannar haveristens närmaste kompisar. Mekanikerna hjälper till med att avhjälpa felet. Sedan får cyklisten solo eller med hjälp av kompisarna köra ikapp audax-gruppen. Eftersom pauser ofta är många och långa, så går det att komma ikapp utan att hålla en högre hastighet. 

I större arrangemang som Paris-Brest-Paris blir det en stor klunga med minst två i bredd. När de främsta leden bromsar så skriker de ut en varning som förs vidare igenom gruppen för att undvika hopkörning.

De riktigt vana audax-kaptenerna håller en mycket jämn takt som följer tidtabellen exakt. På styrväskan har kapten en vägbeskrivning som för varje rad innehåller ett klockslag. Man kör alltså inte efter cykeldatorn utan efter tidtabellen och en klocka.

Den franska etiketten tillåter inte gemensam kisspaus i det fria, som inte är ovanligt i Sverige. Det är därför viktigt att se till behoven under de officiella pauserna.

Utrustningsmässigt har franska cyklister numera, sedan stänkskärmar inte längre är obligatoriskt, rena racercyklar kompletterad med en styrväska.

Disciplinen under loppet är mycket god och helt i händerna på audax-kaptenerna. Kaptenerna har alltid en ljusblå cykeltröja eller en ljusblå armbindel. Normalt byter cyklister inte plats under cyklingen utan endast vid återstart efter paus. Det betyder att man inte kör om någon i normala uppförs- respektive nerförsbackar. Vid lopp i berg kan dock formationen brytas.
 
 2004-12-15 Tell
Till början på sidan = överst
© Audax 22,5